Anthesteria

Anthesteria (Ἀνηεστήρια) driedaags 'bloemenfeest' te Athene (en blijkbaar in verschillende ionische plaatsen), in de maand Anthesterion (februari/maart) gevierd. Het was een feest van contrasten, zowel een lente- en vreugde- als een dodenfeest. Het bestond uit de Πιθοιγία, de Χόες en de Χύτροι. De eerste dag was het feest van het openen van de wijnkruiken, op de tweede werd de nieuwe wijn in kruiken meegebracht en plechtig gezegend. Ook de kinderen verschenen met kleine kruiken. Verder vond de epifanie van Dionysus plaats, die op een scheepswagen (vgl. carnaval!), omringd door Silenen, de stad binnenreed, waarna hij de basilinna, de vrouw van de archon basileus, de hoogste sacrale beambte, huwde (volgens Nilsson een sympathiebetovering om de vruchtbaarheid van de velden te bevorderen). Volgens sommigen vond deze epifanie plaats op de grote Dionysiën (aldus E. Bethe, Hermes 61, 1926, 463), volgens Nilsson e.a. echter op de A. De Χύτροι waren een dodenfeest. Reeds op de avond te voren (volgens de sacrale dagrekening begon de dag bij de Grieken met de zonsondergang) kookte men een panspermie (potten met allerhande gekookte vruchten) waarvan niemand proefde en die naar de doden werd gebracht. Waarschijnlijk vond er ook een wateroffer plaats. Men heeft in de Πιθοιγία ook wel een dodenfeest gezien, maar er is geen reden om de pithoi als graf-pithoi op te vatten. De verbinding van het dodenfeest met het lentefeest schijnt oud te zijn, maar Dionysus is er als lente- en wijngod eerst later bij betrokken en hij speelt in het zielenfeest geen rol.


Lit. L. Deubner, Attische Feste (1932) 93-122. G. van Hoorn, Choes and Antbesteria (Leiden 1951). M. P. Nilsson, Geschichte der griechischen Religion 1² (München 1955) 594-598. [Bartelink]


Register