Phorbeia (φορβειά) is een steunband bij het bespelen van een diaulos.
Om de lucht in beide buizen van een diaulos tegelijk in beweging
te brengen was behoorlijke kracht nodig.
Niet voor niets werden
zelfs de wangen van Athena bolgeblazen.
Beroeps auloispelers droegen daarom een
phorbeia, een band om het hoofd met een of
twee gaatjes om de rieten door te steken.
(zie afbeelding onder). De band werd vaak op zijn
plaats gehouden door een dwarsverbinding
over het hoofd heen. Een en ander zag er niet
al te esthetisch uit en dat zal een van de redenen
zijn dat de elegante auloispeelstertjes die
wij op afbeeldingen van banketten zien, nooit
een dergelijke phorbeia dragen. Een andere
reden is wellicht dat de band alleen maar nodig
was als er zeer hard geblazen moest worden,
bij sportwedstrijden en in de strijd, wanneer de
atleten en soldaten tot grootse prestaties moesten
worden opgezweept. Dan werd waarschijnlijk
zoveel kracht gezet dat de lippen losschoten
van het riet. De phorbeia moest dat voorkomen.
Bij een banket zal de muziek toch een zachter
karakter hebben gehad en was de phorbeia niet
noodzakelijk. De phorbeia werd ook gedragen
bij speciale muziekwedstrijden zoals tijdens de
Pythische Spelen in Delphi, wanneer de muzikant
een heel theater moest bestrijken. De
auloiblazer droeg wanneer hij optrad een mooi
lang gewaad met vaak een bontgekleurd hes
eroverheen. Tot zijn accessoires
behoorde verder een leren foedraal met twee
compartimenten voor beide instrumenten.
Op het foudraal zat een apart vakje om de
kwetsbare rieten op te bergen.
Uit de Late Steentijd (ca. 2500 voor Christus)
stamt een Cycladenidool met auloi tegen zijn
mond. Het was dus een oud inheems instrument.
Toch werd de dubbelhobo geassocieerd
met het Oosten en de daarbij horende extase en
losbandigheid. De muziek gold als opzwepend,
maar het instrument werd ook gebruikt bij
begrafenissen. Zo komen wij de auloiblazer
tegen op een Etruskisch grafmonument.