Paris
Paris (Πάρις), dikwijls ook
Alexander (Ἀλέξανδρος)
genoemd, legendarische trojaanse prins, zoon
van Priamus en
Hecabe.
Ten gevolge van een
onheilspellende droom liet zijn moeder hem op de berg
Ida te vondeling leggen; hij werd echter door
herders gevonden en in hun midden grootgebracht.

Paris (links) ontvangt Hera,
Athene en Aphrodite, begeleid door Hermes
Toen hij op zekere dag op de Ida zijn schapen hoedde,
ontving hij van
Zeus
via
Hermes de opdracht
om uit te maken aan wie van de godinnen
Hera,
Pallas Athene en
Aphrodite
de van
Eris afkomstige
gouden appel 'voor de mooiste vrouw' toekwam.
P. koos voor Aphrodite, omdat deze hem het
huwelijk met
Helena
in het vooruitzicht had gesteld
(door de neoplatonici werd deze keuze naderhand
allegorisch verklaard: P. zou de ziel
zijn, die
van alle vitale krachten alleen voor de schoonheid
oog heeft en daardoor onsterfelijk wordt).
 |
Paris treft met de hulp van Apollo Achilles in zijn hiel |
Korte tijd later kwam P. naar Troje, waar hij, dank
zij opvallende overwinningen bij wedstrijden,
door
Priamus werd herkend en weer als zoon werd aangenomen.
Ofschoon gehuwd met
Oenone, begaf
hij zich vervolgens ondanks waarschuwingen van
Helenus en
Cassandra op weg naar Sparta, waar hij
door koning
Menelaüs,
de echtgenoot van
Helena,
gastvrij werd ontvangen. Na enige tijd moest
Menelaüs echter op reis; P. had nu de handen vrij
en wist door geschenken
en de hulp van Aphrodite
Helena ertoe te bewegen met hem mee naar Troje
te gaan, hetgeen de rechtstreekse aanleiding werd
tot
de trojaanse oorlog. P. behoort hierin niet tot de
voornaamste helden; door zijn broer
Hector
wordt hij meer dan eens om zijn lafheid uitgescholden.
In de tweekamp met Menelaüs (Ilias 3) gedroeg
hij zich ook niet
moedig en moest hij door Aphrodite
worden gered. Anderzijds had hij een zekere
faam als boogschutter; hij verwondde
Diomedes,
Machaon en Eurypylus en doodde met behulp van
Apollo
Achilles door een pijl in diens verwondbare
hiel te schieten. Zelf werd P. door
Philoctetes
gedood.
In de sage van P. zijn veel sprookjesmotieven verwerkt.
P. wordt meestal afgebeeld als een knappe jongeman
met een phrygische muts op het hoofd. Vanaf
het midden der 7e eeuw vC is vooral het P.-oordeel
een geiiefd thema der vazenschilders; tot de oudste
voorstellingen daarvan behoren die op de bekende
Chigi-kan (ca. 630) in het museum van de Villa
Giulia in Rome, en die op een ionische amfoor te
München (ca. 525 vC); ook de schilders van de
renaissance en later hebben het P.-oordeel ontelbare
malen vereeuwigd (bv. Lucas Cranach, Rubens,
Watteau, David, Renoir, Gauguin). Voorts werd in
de klassieke tijd de schaking van Helena herhaaldelijk
uitgebeeld (Helena) en in de hellenistische
periode ook Paris' ongelukkig verlopen liefde voor
Oenone, die hij voor Helena in de steek liet en
die hem later, toen hij door Philoctetes gewond was,
haar geneesmiddelen weigerde.
Lit. J. Türk (Roscher 3, 1580-1638). E. Wüst (PRE 18, 2 (4), 1484-1536).
E. Paribeni (EAA 5, 949-953).