Zarathustra

Zarathustra (griekse vorm Zoroaster, Σωροάστρης), profeet en grondlegger van de zoroastrische godsdienst. De heilige schrift van het zoroastrisme is de Avesta, waarvan het oudste gedeelte, de 17 Gatha's, aan Z. zelf wordt toegeschreven. Deze hymnen horen in een mondelinge traditie van priesterdichters (Laotar), die vergelijkbaar is met de indische Veda-overlevering. Hiermee zijn ook in taal de Gatha's nauw verwant. Het is niet geheel duidelijk in welke mate Z. innoverend en hervormend optrad. Gegevens over de pre-zoroastrische godsdienst moeten vooral uit de Avesta zelf worden gehaald. Verschillen tussen de vedische godsdienst en het zoroastrisme hoeven niet te wijzen op de reformatie van Z.: al vóór zijn optreden moet de iraanse godsdienst een van de indische afwijkende ontwikkeling hebben doorgemaakt. Ahura Mazda (Here Wijsheid) had zich al voor Z. tot de typisch iraanse god geprofileerd. In Z.'s hymnen wordt hij de eerste en eigenlijk enige god, die op een hoger plan staat dan zijn tegenstander Ahra Mainyu, de geest van het boze.

Z.'s leer vertoont zowel monotheïstische als dualistische tendenzen. Omdat tot op de dag van vandaag de zoroastrische cultus (voortlevend in enkele enclaves in Iran en bij de Parsi's in Zuid-India) en brahmaanse rituelen veel gemeenschappelijks hebben, moeten beide teruggaan op indo-iraanse oervormen. Vermoedelijk is Z.'s belangrijkste bijdrage aan de verdere ontwikkeling van het mazdeïsme zijn sterk visionaire verkondiging, waardoor hij zich van andere zaotars onderscheidde en die hem, na aanvankelijke moeilijkheden, een hechte aanhang gaf.

Dateringen voor het optreden van Z. lopen uiteen van 1400 vC tot 258 jaar voor Alexander (of voor Xerxes). De eerste datering, globaal tegen het einde van het 2e millennium vC, berust op linguistische argumenten: de Gatha's vertonen een archaïsch taalgebruik dat in ontwikkelingsfase overeenkomt met dat van de Veda. De datering in de 6e eeuw vC, die steeds minder aanhang vindt, berust op calculaties van sassanidische priesters, die overigens geen onafhankelijke traditie tot hun beschikking hadden. De taal van de Gatha's is oostiraans. Omdat nergens in de Avesta een verwijzing naar westelijk Iran te vinden is, moet het optreden van Z. in de oostelijke gebieden en waarschijnlijk in Choresmië worden gesitueerd. Z. was als priester opgeleid en getraind in het gebruik van de heilige formules; hij was mathran (cf. sanskriet mantrin, 'de mantra's kennend). In zijn eigen omgeving stuitte hij op weerstand; pas toen hij, weggetrokken uit zijn geboortestreek, bescherming had gevonden bij een naburige vorst Kavi Vistaspa, breidde zijn aanhang zich uit. Deze gegevens berusten op toespelingen in de Gatha's; uit de latere traditie kan nog worden toegevoegd dat hij drie keer getrouwd was, drie dochters en twee zoons had (het huwelijk van de jongste dochter wordt wel in de Gatha's genoemd) en de ouderdom van 77 jaar bereikte. In de 4e eeuw vC is Zarathustra's naam bekend in de griekse wereld; over de inhoud van zijn leer zijn de griekse berichten verre van eensluidend.


Lit. H.S. Nyberg. Die Religionen des Alten Iran (Leipzig 1938). B. W. Henning. Zoroaster, Politician or Witch-doctor? (Ratanbai Katrak Lectures 1949. Oxford 1951). J. Duchesne-Guillemin, The Western Response to Zoroaster (Ratanbai Katrak Lectures 1956. Oxford 1958). J. Duchesne-Guillemin, La religion de l'Iran ancien (Paris 1962). G. Widengren. Die Religionen Irans (Die Religionen der Menschheit 14, Stuttgart 1965). B Schlerath ed., Z. (Wege der Forschung 169. Darmstadt 1970). M. Boyce. A History of Zoroastrianism (Handbuch der Orientalistik VII, 1, ii, 2a, Leiden 1975). S. A. Shahbazi. The Traditional Date of Zoroaster Explained (Bulletin of the School of Oriental and African Studies 40. 1977, 25-35). [Sancisi-Weerdenburg]


Register