Aldobrandinische bruiloft, de gebruikelijke naam
voor een romeinse muurschildering, die in 1605 of
1606 op de Esquilijn te Rome teruggevonden werd,
naar het heet in de tuinen van
Maecenas. Het stuk
(2,42 x 0,92 m) behoorde ruim twee eeuwen aan de
familie Aldobrandini en kwam in 1818 in het bezit
van het Vaticaan, waar het zich sindsdien in de Vaticaanse
Bibliotheek bevindt. Het beeldt in drie taferelen
de toebereidselen tot een bruiloft uit. In het
midden zit een gesluierde bruid op een bed, rechts
van haar twee halfnaakte vrouwenfiguren (Peitho
of Aphrodite, die de bruid toespreekt, en Charis?),
links aan de voet van het bed een bekranste jongeman
(Hymenaeus? of de bruidegom?)(Hier niet te zien!). In het linkertafereel
is de hoofdpersoon een vrouw die waarschijnlijk
badwater in gereedheid brengt, geheel
rechts staan in een vestibule drie vrouwen, van wie
een reukwater uitgiet, een tweede op een citer speelt
en een derde de leiding van de ceremonie schijnt te
hebben.
Lit. L. Vlad Borrelli (EAA 5, 569-570). - E. Pfuhl, Malerei
und Zeichnung der Griechen 2 (München 1923) 874-876. L.
Curtius, Zur Aldobrandinischen Hochzeit, in Vermächtnis der
antiken Kunst (Heidelberg 1950) 119-140. [Nuchelmans]