Acropolis Kaart van Athene Athene Volgende

De Acropolis van Athene


De Acropolis, de zogenaamde 'Heilige Rots' is de belangrijkste plaats van de stad. In het gouden tijdperk van Pericles was de oude Griekse beschaving op een ideale manier op de heuvel vertegenwoordigd en enkele architecturale meesterstukken werden in die tijd hier opgericht.
De eerste bewoning van de Acropolis dateert uit de Neolithische periode. De heuvel werd voortdurend gebruikt als plaats voor de godsdienst en als woonplaats. De inscripties op de talloze, kostbare offers aan het heiligdom van Athene (marmeren korai, standebeelden van brons en aardewerk en vazen) geven aan dat de eredienst van de stadspatrones al in de Archaïsche periode (650-480 v.C.) plaatsvond.

In de Klassieke periode (450-330 v.C.) werden drie belangrijke tempels gebouwd op de ruïnes van vroegere tempels: de Parthenon, het Erechtheion en de tempel van Nike, respectievelijkgewijd aan Athena Parthenos, Athena Polias en Athena-Apteros Nike. De Propylaeën, de monumentale ingangspartij tot het heilige gebied werd ook in deze tijd opgericht.
De monumenten op de Acropolis laten de achtereenvolgende tijdperken van de geschiedenis van de stad zien. Sommige werden in Christelijke kerken veranderd, huizen van de Franken en later van de Turken. Na de bevrijding van Athene van de Turken was de bescherming, restauratie en conservering van de monumenten een van de eerste taken van de pas-gevormde Griekse staat. Dit proces gaat nog steeds door, maar nu op grote schaal begonnen in de jaren 70.
De eerste opgravingen op de heuvel vonden plaats tussen 1835 en 1837. Later (1885-1890) werden de opgravingen systematischer aangepakt door Panagiotis Kavvadias.

De belangrijkste monumenten op de Acropolis zijn:

De Parthenon. Dit is het belangrijkste en meest karakteristieke monument van de oude Griekse beschaving en vormt een internationaal symbool. Het was gewijd aan Parthenos, de patrones van de stad Athene. Het werd gebouwd tussen 447 en 438 v.C. en de versiering met beeldhouwwerken en reliëfs werd in 432 v.C. voltooid. Het initiatief tot de bouw was genomen door Pericles; de leiding over het hele werk had Pheidias, de beroemde Atheense beeldhouwer (ook de maker van het Zeus-beeld in Olympia, een van de zeven wereldwonderen van de oudheid), terwijl Iktinos en Kallikrates de architecten van het gebouw was. De tempel is gebouwd in de Dorische stijl en bestaat bijna geheel uit Pentelisch marmer. Het is een zogenaamde peripteros, met acht zuilen aan de smalle kanten en zeventien aan de lange kanten. Hij geldt hiermee als klassiek van vorm: 8 x 2 +1 = 17. In het centrale deel van de tempel, de zogenaamde cella, stond het beroemde cultusstandbeeld van Athene, door Pheidias vervaardigd van goud en ivoor.
De decoratie van de Parthenon met beeldhouwwerken en reliëfs is een unieke combinatie van de Dorische metopen en triglyphen op de entablatuur en de Ionische fries op de muren van de cella. De metopen schilderen de Gigantomachie aan de oostzijde, de strijd tegen de Amazonen aan de westzijde, de Centauromachie aan de zuidkant en scènes uit de Trojaanse oorlog aan de noordkant.
De fries schildert de Processie van de Panathenaea, het belangrijkste religieuze festival van het oude Athene. De scène loopt langs alle vier zijden van het gebouw en bestaat uit de figuren van goden, dieren en ongeveer 360 mensen.
De twee timpanen van de tempel waren versierd met mythologische scènes: het oostelijke timpaan, boven de hoofdingang, laat de geboorte van Athene zien en het westelijke het gevecht tussen Athena en Poseidon om de naam van de stad Athene. De Parthenon behield zijn religieuze karakter in de volgende eeuwen en werd veranderd in een Byzantijnse kerk, een Katholieke kerk en later in een moskee.
De Turken gebruikten de Parthenon als een kruitmagazijn, toen de Venetianen, onder Admiral Morosini, de Acropolis in 1687 belegerden. Een van de Venetiaanse bommen viel op de Parthenon en veroorzaakte een geweldige explosie die een groot deel van het monument verwoestte dat tot dan uitstekend bewaard was gebleven.
In het begin van de 19e eeuw nam de Britse ambassadeur in Constantinopel, Lord Elgin, het grootste deel van de beeldhouwwerken en reliëfs (fries, metopen, timpanen) mee naar Engeland en verkocht ze aan het British Museum, waar ze nog steeds ten toon gesteld zijn en het belangrijkste deel van de collectie vormen.

Het Erechtheion werd gebouwd ca. 420 v.C. in de Ionische bouwstijl. Het heeft een prostasis aan de oostzijde, een monumentale propylon aan de noordzijde, en de beroemde porticus van de Karyatiden aan de zuidkant. De hoofdtempel was verdeeld in twee stukken, gewijd aan de eredienst van twee belangrijkste goden van Attica, Athena en Poseidon-Erechtheus. Een fries, waarop waarschijnlijk de geboorte van Erechtheus stond, versierde de buitenkant van het gebouw.

De Tempel van Athene Nike werd in ca. 420 v.C. gebouwd door de architect Kallikrates. Hij is gebouwd in de Ionische bouwstijl. Het is een amphiprostyle met een rij van vier zuilen aan de voorkant. De fries aan de bovenkant van de muren schildert de conferentie van de goden aan de oostkant en gevechtscènes aan de andere drie kanten. Een marmeren borstwering versierd met de Nikai (Overwinningen) in reliëf beschermde de rand van het Bastion waarop de tempel was opgericht.

De Propylaeën. De monumentale ingangspartij van de Acropolis was ontworpen door de architect Mnesikles en gebouwd in 437-432 v.C. Het gebouw bestaat uit een middenstuk en twee zijvleugels. De colonnades langs de west- en oostkant hadden een rij Dorische zuilen, terwijl twee rijen Ionische zuilen de centrale corridor in drie stukken verdeelde. De muren van de noordelijke vleugel waren versierd met beschilderde panelen of muurschilderingen; daarom werd deze vleugel de "Pinakotheke" genoemd. Het plafond van de Propylaea had beschilderde cassetten en een geperforeerde sima (=dakrand).


Acropolis Kaart van Athene Athene Volgende