Nike van Samothrace Louvre, Parijs |
N. functioneerde niet alleen in de oorlog, maar ook bij wedstrijden. Op talloze vazenschilderingen ziet men haar terwijl ze de krans aan de winnaar overhandigt, het overwinningsoffer brengt, bij de voorbereiding daarvan assisteert enz. Haar grootste populariteit bereikte de godin tijdens de hellenistische periode, toen ze voor het eerst een eigen cultus kreeg, o.a. te Ilium, Tralles, Aphrodisias en Olbia.
Uit deze tijd (2e eeuw vC) stamt de beroemde z.g. N. van Samothrace, een 2,45 m hoog N.-beeld van parisch marmer, dat in 1863 teruggevonden is op het eiland Samothrace en thans een trappenhal van het Louvre domineert (zie links). Het prachtige marmeren N.beeld van Paeonius van Mende in het museum van Olympia dateert uit de 5e eeuw vC, evenals de 'Nikai' (vgl. muzen, chariten, nimfen) op de balustrade van de kleine tempel van Athene N. op de atheense acropolis (fragmenten in het Acropolismuseum). De Romeinen identificeerden N. met Victoria.
Lit. H. Bulle (Roscher 3, 305-358). Bernert (PRE 17, 285-307).
W. Fuchs/C. Bertelli (EAA 5, 461-475). [Versnel/Nuchelmans]