Perseus
 |
Perseus bijgestaan door Athene, doodt Medusa (metope van tempel C uit Selinus 540 v.C.) |
Perseus (Περσεύς), legendarische
held uit
Argos, zoon van
Zeus
en
Danaë.
Volgens de meest verbreide versie van de
sage had Acrisius, de vader van Danaë, van een
orakel de waarschuwing gekregen
dat de zoon van
zijn dochter hem zou doden. Om die reden liet hij
Danaë in een onderaardse cel in zijn paleis opsluiten;
Zeus
bezocht haar daar echter in de gedaante
van een gouden regen. Toen Acrisius hoorde
dat zij een zoon ter wereld had gebracht,
liet hij
moeder en kind in een kist opsluiten en in zee
werpen. De kist dreef naar het eiland Seriphus, waar
P. en zijn moeder
door Dictys en diens broer koning
Polydectes werden opgenomen. Nadien echter wilde
laatstgenoemde zich van beiden ontdoen en
daarom
stuurde hij P. erop uit om het hoofd van Medusa
(
Gorgo) te halen, dat ieder die het onder ogen
kreeg in steen deed veranderen. P. bracht deze opdracht
tot een goed einde dank
zij de hulp van
Hermes en Athene, door wier bemiddeling hij de
beschikking kreeg over verschillende tovermiddelen,
o.a. een onzichtbaar
makende helm, gevleugelde
schoenen, een reiszak en een bronzen sikkel. Op de
terugweg bevrijdde hij
Andromeda door het zeemonster
dat haar bedreigde te doden; daarna trad hij
met haar in het huwelijk. Vervolgens ging P. naar
Seriphus terug en doodde Polydectes door hem het
hoofd van Medusa te laten zien. Met vrouw en
moeder begaf hij zich daarop naar
Argos, waar hij
tijdens lijkspelen zijn grootvader Acrisius met een
discus dodelijk trof, en zo de orakelspreuk in vervulling
deed gaan. Hij liet de heerschappij over
Argos echter aan Megapenthes over, een neef van
Acrisius, en werd zelf koning van
Tiryns, van waaruit
hij
Mycene gesticht zou hebben.
Perseus' strijd tegen Medusa heeft al vroeg de belangstelling
van de griekse beeldende kunstenaars
getrokken, getuige een amfoor uit Eleusis en een
ivoren reliëf uit Samos, beide uit de eerste helft van
van de 7e eeuw vC. Naderhand vormde de bevrijding
van Andromeda een geliefd thema op ceramiek,
muurschilderingen, reliëfs en mozaïeken, tot
in de late keizertijd; de interesse voor de strijd
tegen Medusa schijnt dan verdwenen te zijn. De
standbeelden van P., o.a. van
Myro, zijn vrijwel
alle verloren gegaan; alleen een bronzen beeld te
Athene (ca. 350 vC) stelt zo goed als zeker P. voor.
Lit. Ovidius, Metamorfosen 4, 604 - 5, 249. - J. Catterall (PRE
19, 978-992). E. Kuhnert (Rocher 3, 1986-2060). K. Schauenburg
(EAA 6, 66-69).