![]() |
Melkart rijdt op een zeepaard Zilveren didrachme uit Tyrus (4e eeuw vC) |
Door deze identificatie en de phenicische kolonisatie
verbreidde zijn cultus zich over heel het
Middellandse Zee-gebied, waar hij overal (op
Cyprus,
Malta,
Sardinië,
Sicilië,
Spanje - Gades - en
Noord-Afrika - o.a. Carthago
en Leptis Magna -)
tempels had. Zijn populariteit dankt hij o.a. aan
het feit dat hij door zeevaarders als god van voorgebergten
werd vereerd (vgl. rš-mlqrt, 'Kaap M.' op
een sicilische munt met afb. van Heracles), hoewel
hij in de oudste teksten geen zeegod is. Volgens
Philo Byblus was hij de zoon van Demaros; als zijn
paredra gold o.a. Astarte. Adelaar en leeuw waren
hem toegewijd.
Lit. W. Röllig (WMI 297v). S. Moscati, The World of the
Phoenicians (London 1968) 34-36, 139, 193, 241. H. Gesel
M. HöfnerlK. Rudolph, Die Religionen Altsyriens, Altarabiens
und der Mandäer (Stuttgart 1970) 189-198. E. Lipinski,
La fête de l'ensevelissement et de la résurrection de Melqart
in Actes de la XVIIe Rencontre Assyriologique Internationale
(Ham-sur-Heure 1970) 30-58. D. van Berchem, Sanctuaires
d'Hercule-Melqart (Syr 44, 1967, 73-109). [Veenhof]